Hoe onderscheid jij op social media? Je ziet veel ondernemers doen wat andere ondernemers doen. Omdat ze denken dat het zo ‘moet’. Begrijpelijk, maar wat voor een ander werkt hoeft niet voor jou te werken. Iedereen is immers uniek.
We zitten met z’n allen steeds meer op social media en plaatsen iedere dag steeds meer content. Dat betekent dat een gemiddelde Nederlander zo’n vijfduizend (!) merkboodschappen per dag onder ogen krijgt. Dat aantal is natuurlijk veel te groot om bewust te kunnen verwerken.
We ervaren structureel een informatie overload
Het wordt steeds lastiger om de aandacht erbij te houden. Probeer dan maar eens met kop en schouders er bovenuit te steken. Hoe dan? Niet iedereen ziet jouw content. Eerst heb je het algoritme die alvast een eerste filter opwerpt om ons te helpen sneller informatie te verwerken. Wat jij tegenkomt op je tijdlijn en je zoekmachine verschilt van wat iemand anders tegenkomt. Want jullie interesses zijn niet hetzelfde. Daarnaast zijn onze hersenen zo slim om ook te filteren. Het overgrote deel van de prikkels wordt dus gewoon door je brein genegeerd. We onthouden er maar een handjevol.
Hoe zorg je er dan voor dat jouw boodschap blijft hangen bij jouw doelgroep?
Eigenlijk heel simpel; door jezelf te zijn. Authentiek. Je houdt je volgers namelijk niet voor de gek. Zodra jij je verplaatst in je doelgroep en je content daarop aanpast, dan steek je er bij de juiste doelgroep met kop en schouders bovenuit. Niet bij iedereen, maar dat hoeft ook niet.
Je volgers volgen jou omdat je interessant bent voor ze. Omdat ze zich herkennen in jou en je bedrijf. In je missie, passie, dromen, team, boodschap en verhaal. Maar ook in je struggles. Ze volgen jou omdat jij met jouw content (gratis) waarde levert waarmee je ze écht helpt. Of inspireert. En omdat je vertrouwen uitstraalt en ze zich met je verbonden voelen. Dan steek jij er bovenuit en blijf je hangen in het selectieve brein van je volgers. En deze volgers worden fans die vaak klant bij je worden. Want het vertrouwen is er al. Met dank aan de kracht van social media!