“Waarom zou ik social media marketing gaan inzetten voor mijn bedrijf? Ik heb meer dan genoeg klanten. Ik ben superdruk.”
Deze vraag wordt me best vaak gesteld door andere ondernemers.
Fijn om te horen. Ga zo door. Ik snap wat je zegt maar dat is nú. Kijk ‘es verder. Wat nou als je concurrentie – die wel online aanwezig is – je straks voorbijstreeft?
Via social media praat je mét je klanten. Niet alleen tégen ze. Het is tweerichtingsverkeer. Ze kunnen op je reageren en je beter leren kennen. Je bouwt een band op. En daar profiteer je later weer van!
Je vergroot je naamsbekendheid. Je zorgt voor extra aandacht en zichtbaarheid voor je bedrijf. En zonder moeite kun je jezelf, je team en je dienst of product laten zien aan een hele grote groep tegelijkertijd. Gemiste kans toch, als je daar niets mee doet?
Vergeet niet dat mensen sowieso steeds vaker online zijn. En dus ook op social media. Jouw klanten zitten daar ook!
‘Ik wil wel, maar heb er nu geen budget voor’.
Ja, ook die hoor ik vaker. Social media marketing hoeft niet veel geld te kosten. Als investering vraagt het vooral de nodige inzet en tijd. En nee, niet eenmalig. Om ècht de vruchten te plukken van social media dan zul je er structureel tijd aan moeten besteden. Er zijn helaas geen quick wins (ongeacht wat sommige goeroes ook roepen).
Een band moet je eerst smeden. Houd in de gaten wat er online over je bedrijf wordt gezegd. Leer het platform kennen, zodat je er alles uit kunt halen. Deel interessant content en maak het beheer van social media onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden. Je zult zien dat het steeds makkelijker en sneller gaat!
Vind je social media marketing belangrijk voor je bedrijf maar heb je er ècht geen tijd voor (of zin in;) dan kun je het ook uitbesteden. Zo kost het jou en je team weinig tot geen tijd en wordt je toch online zichtbaar. Slimme zet!